Denne gangen måtte vi via Warszawa til Sofia for å komme oss til Bulgaria. Ingen direkte fly fra Oslo var mulig.

Vi hadde på forhånd avtalt med tre meglere i Varna regionen som skulle vise oss flere eiendommer som kunne være interessante for oss.

Frokost hos Todor

Vi hadde vært heldig å kommet i kontakt med disse via Bulgarske bekjente i Oslo.

Vi ankom sent ca kl 02.00 og var så heldige å få lov å overnatte i Sarkos hus i Ravna Pole, hvor hans mor og bror Todor bor. Ravno Pole ligger ikke så langt fra flyplassen og det var bra for vi var trøtte.

Men å finne et fremmed hus i en mørklagt gate var ikke så enkelt.
Omsider fikk vi kontakt med Todor som forstår en del Norsk, og det er utrolig hva man forstår og klarer av kommunikasjon når man bruker det lille man kan samt kroppsspråk.

Todor hadde satt fram en flaske rakia, som han selvsagt hadde laget selv. «Thontchev Spesial» må vite.
Vi tok en tår før vi sovnet og det var gode saker. Den mannen kunne sitt fag. Bedre rakia hadde ikke vi smakt.

Morgenene etter kom Todor med hjemmelaget tradisjonell Bulgarsk frokost og kaffe. For en service. Etter frokost ble vi sittende og småprate så best vi kunne. Det var veldig hyggelig å møte Sarkos mor og bror.

Hotell Harmony
Sunny Beach

Men vi måtte videre, og kjøreturen til Sunny Beach tok ca 5-6 timer, hvor vi tok inn på hotell Harmony.

Men før vi sjekket inn var vi så nysgjerrige at vi kjørte rett opp til Kozichino for å se på restauranten som var til salgs der.

En restaurant langt fra allfarvei på fjellet. Hvordan er det mulig. Kommer det folk hit ?

Men det vi ikke viste da er at det kommer horder med turistbusser fra Sunny Beach om sommeren.

Det regnet og var gjørmete over alt, ikke et menneske å se. Ett loslitt esel som hadde rullet seg i gjørma var eneste tegn på liv bortsett fra røyk fra noen piper. Skeptisk var bare fornavnet akkurat da, men vi bestemte oss for å gi stedet en sjanse til med Daniela dagen etter.

Restauranten
i Kozichino

Det viste seg å være et lurt valg, for da var været mye bedre, folk var å se og for et vakkert sted. Og for en utsikt. Må bare oppleves naturmessig.

27 mars kom Daniela og hennes sjef og hentet oss utenfor hotellet og det tok ikke mange minuttene før en sms tikket inn på Roars mobil om at det var leiligheter til salgs i Sunny Beach. Vi var tydeligvis observert i det bilen til Solymar LTD Properties hentet oss.

Vi hadde reagert på at de i hotellet så mye på oss når vi spiste frokost. Det var sikkert spekulasjoner på hva i all verden disse to gjør her i Sunny Beach utenfor sesongen.

Ikke ser vi ut som forretningsfolk heller, snarere bønder på byen. Men vi svarte pent på sms’en at det ikke var leilighet vi var ute etter, men «rural properties»

Men nok om det. Vi var på vei til visninger i Alexandria, Orizare, Gyulyovtsa, Goritsa, Kosharitza og Kozichino.

28 mars møtte vi Dobrinka fra LDT properties. De møtte forøvrig mannsterke, eller rettere sagt kvinnesterke.
Tre stk. damer som skulle vise oss rundt omkring. Eve var den som snakket veldig godt engelsk og kjørte med oss.
Vi startet med vising i landsbyen Yunets og Slaveykovo så videre til Pertov Dol, Lyuben, Karavelovo og Botevo.

Huset til Venke

Vi hadde avtalt med Venke Aure at vi skulle besøke henne i Balchik. En nytt bekjentskap via Roger Solbakke. Hun bor i Oslo og har restaurert flere bygninger på sitt sted. Vi hadde møtt henne en gang i Oslo hvor vi fant stor inspirasjon i hennes fantastiske prosjekt. Gjestfri som hun er fikk vi overnatte hos henne.
Roger og Luba kom også og vi spiste en god middag på Venkes favoritt restaurant. Veldig hyggelig å møte Roger og Luba igjen.

29 mars kjører vi til Burgas regionen og møter megler Mihael som viser oss noen steder. Vi liker naturen og landskapet rundt.
Grønngledde åser og heier, åpent beitelandskap, men tomtearealene er for små.

Ferden dro videre til Primorsko, hvor vi møtte vår venn Slavi dagen etter. Han skulle via en lokal megler vise oss et flott sted i Veselie, samt flere steder som kunne vært aktuelle. Men samtlige var for små eiendommer for våre planer.
Vi overnattet i leiligheten til Sarko og dro dagen etter tilbake til Veselie og tok drone bilder. Slavi viste oss så et sted hvor det er et undersjøisk kapell. St. Nicholas under-vanns kapell.
Bulgaria har masse spennende steder og mange gode restauranter.
Sjømat har de mye av og vi spiste en deilig lunch i Tsarevo. En risotto lignende rett med masse blåskjell. nam nam.

Vi tar en overnatting i Sofia like ved flyplassen på vei hjem. Vi har hatt en fantastisk tur med mange inntrykk.

Det er ett par steder vi har luket ut og som vi vil se nærmere på, men drømmeplassen, «spot on» som traff hjertene våre har vi ikke sett.
Mens vi kjører til Sofia får vi epost fra Dobrinka om en ny eiendom som har dukket opp for salg i Solnik. Dumt vi ikke rekker det nå men da må vi tilbake så snart som mulig, og vi begynner allerede nå å planlegge neste tur.