Reiseskildring 10-17 oktober 2015 Skrevet og illustrert av Bjørg Jacobsen

Bjørg Jacobsen

Lørdag 10.10.15: Landet i Burgas kl. 20.45.  Ble møtt av Alexi Alexiev, fikk leiebil og ble eskortert til Obzor, Hotel Dukov, ca. 1 ½ time fra flyplassen. Spiste middag på hotellet og gikk til ro etter en lang reise.

Søndag 11.10.15: Etter frokost møtte vi Alexiev på veien et lite stykke fra hotellet og kjørte ca. 2 timer til en eiendom ”Asen Glatarov? i området ”Bulair”. Fikk omvisning på eiendommen. Flott plass med luftig og åpen utsikt, til tross for at det regnet og var grått vær.

Etter omvisningen gikk turen til Taverna Termeto.  Der ble det servert lunsj sammen med en gruppe arbeidere som jobber for Alexiev.  Lunsjen besto av shopska-salat, geitekjøtt med ris, rakia, øl og mineralvann.

Vi fikk hilse på flere typer innfødte:

Før vi dro derfra fikk vi en liten konsert med sekkepipe. På hjemveien var vi innom et ”vineri” og smakte på vin fra Biala-regionen. Spiste middag på hotellet i Obzor og hadde en samling på et av rommene for å oppsummere dagens begivenheter.

Mandag 12.10.15: Regntungt og grått i dag også.  Pakket og dro fra Obzor etter frokost. Møtte Alexiev og kjørte til Gospodinovo Villages. Der fikk vi omvisning på en eiendom med 5 halvferdige hus. Det var et fint sted, men prisen var svært høy.

Kjørte videre til Varna og tok inn på hotell Aqua.  Fint hotell som lå ved havna og innfartsvegen til Varna. Fant en restaurant, Ctaija Tsinar, hvor vi fikk servert nydelig mat til lunsj.  Denne restauranten ble straks vår stamplass. Middagen spiste vi på hotellet.  Etterpå ble det samling på et av rommene, hvor det ble utvekslet historier og forsøk på løsning av verdensproblemer.

Tirsdag 13.10.15: Første post på programmet var at Einar skulle til tannlegen.  Vi andre fulgte med og fikk en tur innom et varehus mens vi ventet.  Deretter kjørte vi til en eiendom i Isgrev, langt inne i landet. Det var skikkelig regn og grisevær. Eiendommen som skulle sees lå avsides til uten vei, så vi måtte kjøres med Jeep det siste stykket.  Det var en fin plass med åkerlandskap hellende ned mot en innsjø. Vi dro tilbake til hotellet og hvilte en stund før vi gikk til ”stamplassen vår” og spiste middag.  På hjemvegen gikk vi innom en kafè på et hotell, ”Tree Dolphins”. Der drakk vi kaffe, vin, øl og hva det måtte være. Koselig liten plass.

Onsdag 14.10.15: Var hjemme på hotellet og slappet av på formiddagen. Dro til en strandbar på stranda i Varna og møtte Roger Solbakke, en mann som Jorunn og Roar har fått kontakt med på forrige tur.  Han er eiendomsmegler og har bodd i Bulgaria i mange år.  Han er gift med en bulgarsk advokat. Roar og Jorunn kan få god nytte av hans erfaringer. Etter en forfriskning på strandbaren spiste vi lunsj på ”Happy”.  Middag på hotellet og tidlig kveld.

Torsdag15.10.15: Dagen startet med frokost på hotellet. Deretter dro Jorunn og Roar, Bjørg og Roald til Asen Glatarov for å se stedet en gang til. Denne dagen var det sol og godvær. Startet fra hotellet kl 10.10 og kom fram kl. 11.30, så det var en biltur på 1 time og 20 minutter. Roar og Jorunn fikk sett eiendommen ganske grundig denne gang. Vi ble vennlig mottatt av mannen som bor og passer på eiendommen, og fikk servert hjemmeprodusert vin.

På hjemveien kjørte vi en annen vei og var innom Gospodinovo en gang til.  Roar tok en titt på mulig tilleggsjord som kunne kjøpes.  Den var beplantet med gamle drueplanter. Vel tilbake til hotellet parkerte vi bilen og gikk til ”stamrestauranten” for å få oss litt mat.  Der satt Einar og Ellinor og ventet på oss.  Etter maten dro Einar og Ellinor til tannlegen.  På hjemveien kjøpte vi vin for å smake på til kvelds.

Fredag 16.10.15: Etter frokost sjekket vi ut fra hotellet i Varna og tok veien mot Burgas. Vi tok av fra motorveien og kjørte en vei litt inn i landet, gjennom store skoger og landsbyer. Kom til Burgas kl. 13.30 og tok inn på Hotel Milano.

Etter lunsj på hotellet gikk turen sørover ut av Burgas. Svingte av hovedveien mot Marinka og fikk omvisning i 3 hus som var til salgs.

Deretter var det tid for å se et hus i Dimenchevo. Det var en luksusvilla på over 500 kvm. med svømmebasseng, og lysthus, flott hage med blomster og veltrimmede hekker.  Nydelig plass til   – – – -3 millioner. Vi spiste middag på hotellet og det ble en forholdsvis tidlig kveld.

Lørdag 17.10.15: Spiste frokost og hadde en rolig formiddag før vi sjekket ut.  Turen gikk deretter til Chateau Medovo i landsbyen Rossenovo.  Nydelig sted med bl.a. sølvsmie og vinsmakeri/vinutsalg, overnatting og restaurant.

Spiste lunsj sammen med Alexiev og kone, sønn og datter.

Før vi dro fra stedet kom det mange festkledde mennesker og vi fikk ta bilde av to damer i nasjonaldrakter.

Etter lunsj dro vi til flyplassen.  Der fikk vi levert leiebilen og var klar for hjemreisen, som gikk helt etter planen.  Vel framme på Gardermoen ved midnatt, sto en forhåndsbestilt Taxi og ventet, og veien gikk til siste stopp på turen, ”Villa Holmengrenda”. Til slutt vil jeg rette en stor takk til Jorunn og Roar for at vi fikk være med på turen og at vi fikk oppleve alt dette.