7-13 mai 2016
Bulair

Denne gangen gikk turen til Bulgaria i all hemmelighet. Vi skulle møte advokaten vår i Sofia, Mr, Natchev. Vi tok fly fra Gardermoen til Burgas, leide bil for 7 dager og kjørte til et hotell like i utkanten av Burgas på veien til Sofia. Neste dag kjørte vi til Sofia på en god og rask motorvei. Det gikk i 120-140 hele veien, så turen tok ca 4 timer inklusiv en kaffepause på en kro langs veien.

Målet for turen var å registrere egen bankkonto i lokal bank og deretter overta et selskap som kan kjøpe og drive landbruk i Bulgaria.

Sofia

I Sofia booket vi inn på Hotel Center i gammelbyen. Mr. Natchev hentet oss ved hotellet og tok oss på en guidet tur rundt gammelbyen, viste oss Cort house, museene, regjerings kvarteret og kirkene, alle fantastiske bygninger.

Noen gode løgn historier hadde han også på lager.

Vi drakk kaffe på en italiensk restaurant og gikk gjennom planen for neste dag.

Bulair

Så gikk turen videre til Bulair og deretter til Varna. I Varna skulle vi besøke «megleren» og foreta kjøpet av gården, men noen gode råd fra advokaten fikk oss til å avvente kjøpet til han hadde sett alle dokumentene. Her gjelder det å trå forsiktig. Vi hadde noen møter med Alexi i Bulair og han ordnet det slik at vi fikk overnattet på gården vi tenkte å kjøpe.

Overnatting og tur i fjellet i Bulair

Vi ble godt mottatt av familien som bodde på gården. De hadde stelt og oppredd 2 senger for oss, og vedovnen sto klar til å bli fyret opp. Det trengtes, for det var kalt på kvelden.

Neste dag gikk vi tur opp til høyeste punkt i balkan fjellet, rett overfor gården. Det var en drøy tur, men for en utsikt. Vi tok noen flotte bilder av Bulair. Fantastisk frodig og grønt.

Hjemreisen uten noe kontrakt/kjøp

Det ble en overnatting i Obzor før turen gikk tilbake til hjemlandet. Det var en deprimerende stemning, for vi hadde tatt en viktig avgjørelse ikke å kjøpe gården i Bulair. Det var noen viktige faktorer som ikke falt på plass.