Bulgaria 20-27 september 2017
Panitsovo

Utleiebil

Onsdag: Landet i Burgas kl 10:30. Da hadde vi sovet på en benk på Gardermoen noen timer. Vi skulle være smart å dra med siste flytog, men innsjekkingen var jo stengt og vi måtte sove ute i avgangshallen. Vi tok ut leiebilen, som var bestilt på forhånd, og kjørte 906 mot Panitsovo. Da vi kom frem dit, viste det seg fort at en SUV hadde vært et bedre valg av leiebil. Veiene er forferdelig dårlig og bilens understell fikk virkelig juling.

Vi fikk sett litt, men bestemte oss for ikke å besøke gården nå. Vi kjørte mot Obzor og tok snarveien via Preseltsi og Rakovskovo.

Men nesten fremme var veien sperret pga av veiarbeid. Lydige som vi er følger vi bare påbudt skiltet, men skjønner fort at det fører feil vei og inn i landet igjen. Så vi snur og kjører tilbake. Vi finner omsider en ny vei til Obzor og lenge og vel ender vi opp på samme veisperring. Vi spør noen lokale som bare vinker oss videre. Så det ble en times tullekjøring før vi kom frem til hotellet. Sultne og trette var vi også.

Torsdag: Neste dag kom Roger til hotellet Dukov. Vi kjørte til gården i Panitsovo og snakket med Youlia og Latin. Jeg spurte om det var mulig å kjøpe hele gården og at de kunne bo og drive der noen år til vi kunne overta. De syntes dette var en god plan skulle sende en pristilbud på alt.
Vi kikket også på land til salgs både i Preseltsi og Rakovskovo

Sozopol

Fredag: Neste dag kom Roger og Luba til Hotellet. Vi skulle kjøre sammen og bo i Sozopol. Dette er et fantastisk sted og hotellet vi bodde på var veldig fint.

Lørdag: Lørdag kjørte vi innom gamlebyen i Nessebar med sine historiske 40 kirker. Nessebar som står på UNESCO’s verdensarvlista. Fantastisk flott sted.

Nessebar

Så kjørte vi av mot ytterste nes på Balkan, et sted som heter Emona. Vi skulle egentlig til Irakli Beach, men den kjørte vi forbi. Der skulle det visstnok i følge Luba være et sted hvor fritenkere (hippier) oppholds seg i kommunisttida.

Søndag gikk vi en 2 timers gåtur til Morsko, en gjemt landsby like ved Panitsovo. Flott tur og fine bilder. Møtte 2 engelskmenn med 2 hunder på tur. De har bodd i Bulgaria i 10 år og har aldri angret

Mandag: Nytt besøk på gården og visning i alle krinker og kroker.

Deretter til Varna til Luba og Roger. Vi gikk litt rundt i Varna og fikk anledning til å skrive ned en viktig ting som vi ønsket oppfylt før vi dør. Det var satt opp en vegg som alle kunne skrive på. Morsomt.

De hadde bestilt bord på vår kjente restaurant «Staria Chinar» fra tidligere besøk, men det var ikke samme opplevelse på maten som sist vi var der. Lyden og musikken var høy og vi måtte be dem dempe flere ganger. Men det varte kun en liten stund. Men det var en veldig hyggelig kveld sammen med Luba og Roger.

Neste dag kjørte vi til Burgas og overnattet på et hotell ikke langt fra flyplassen. Vi hadde fylt tanken på veien, så det vare bare å levere bilen på flyplassen i morgen tidlig.

Det viste deg etterhvert at Latin og Youlia ikke ville selge gården, så det var bare å gi beskjed til advokaten å stoppe den preliminære kontrakten. Ny depresjon var et faktum:-(